អក្សរសាស្ត្រ វប្បធម៌ អរិយធម៌

Friday, August 12, 2016

ប្រាសាទបាយ័ន



     
     ប្រាសាទបាយ័ន បេះដូងនៃរាជធានីអង្គរធំ គឺជាមហាសំណង់ដ៏អស្ចារ្យមួយក្នុង​ចំណោម​មហាសំណង់ផ្សេងៗទៀតក្នុងខេត្តសៀមរាប។ ប្រាសាទមួយនេះស្ថិតនៅចំកណ្ដាលទីក្រុងអង្គរធំ ដែលគេហៅថា ជាផ្ចិតនៃរាជធានី។ មហាសំណង់ដ៏អស្ចារ្យនេះត្រូវបានកសាងឡើងនៅចុង​សតវត្សទី១២ និងដើមសតវត្សទី១៣ ក្នុងរជ្ជកាលព្រះបាទជ័យវរ្ម័នទី៧ (១១៨១-១២១៩)។
            ខុសពីបា្រសាទដទៃទៀតដែលតែងតែសាងឡើងដើម្បីឧទ្ទិសដល់ព្រហ្មញ្ញសាសនា បាយ័ន​ជាប្រាសាទធំជាងគេបំផុតដែលបានសង់ឡើងដើម្បីឧទ្ទិសដល់ព្រះពុទ្ធសាសនាមហាយាន។ គេដឹង​រឿងនេះដោយសារ នៅគ.ស.១៩២៤ លោក ហង់រី ប៉ាម៉ង់ទីយេ (Henri Parmentier) អ្នកស្រាវជ្រាវជន​ជាតិបារាំង បានរកឃើញចម្លាក់រូបព្រះពោធិសត្វលោកេស្វរៈ នៅហោជាងនៃថែវប្រាសាទ។ ក្រោយ​មក នៅគ.ស.១៩២៥ លោកល្វី ហ្វីណូត (Louis Finot) បានសរសេរថា “នៅចំពោះមុខសាក្សីរូប​ចម្លាក់​ដ៏ច្បាស់ក្រឡែតនេះ យើងអាចសន្និដ្ឋានបានថា ប្រាសាទបាយ័ន ពុំមែនឧទ្ទិសដល់ព្រហ្មញ្​ញសាសនាទេ តែជាប្រាសាទពុទ្ធសាសនា ឧទ្ទិសដល់ពោធិសត្វលោកេស្វរៈ[1]។ នៅឆ្នាំ១៩៣២ គេបានរកឃើញពុទ្ធបដិមានាគប្រក់ដ៏ធំមួយអង្គនៅប្រាង្គកណ្ដាលនៃប្រាសាទនេះ ដែលធ្វើអោយ​គេសន្និដ្ឋានថា នៅក្នុងរជ្ជកាលព្រះបាទជ័យវរ្ម័នទី៧ មានការផ្លាស់ប្តូរពីលទ្ធិទេវរាជទៅលទ្ធិពុទ្ធរាជ​។ រឿងនេះវាជាការពិត ព្រោះថា ព្រះបាទជ័យវរ្ម័នទី៧ និងមហេសីទាំងពីរព្រះអង្គ គឺជាពុទ្ធ​សាសនិក ដែលបានដឹកនាំប្រទេសតាមបែបពុទ្ធសាសនា។ ហេតុនេះហើយបានជា​ប្រាសាទបាយ័ន​មានមុខបួនដែលតំណាងអោយព្រហ្មវិហារធម៌នេះឯង។

            ប្រាសាទ​នេះ​មានតួ​ប៉ម​ឬប្រាង្គ ៤៩កំពូល និង​កំពូល​ក្លោង​ទ្វារ​ចូល ៥ ទៀត សរុប​ទាំង​អស់ ៥៤ កំពូល ដែល​តំណាង​អោយ​ខេត្ត​ក្រុង​ខ្មែរ ទាំង ៥៤ នៅ​សម័យ​កាល​នោះ។ កំពូលនីមួយៗ​មានមុខបួន ដែល​អ្នក​ប្រាជ្ញ​មួយ​ចំនួន​បាន​គិត​ថា មុខ​ទាំង៤នោះ​តំណាង​ឲ្យ​ព្រះ​ពោធិសត្វ​លោកេស្វរៈ  អ្នក​ខ្លះ​ទៀត​គិត​ថា ជា​រូប​តំណាងព្រះភក្ត្រ​ព្រះ​បាទ​ជយវរ្ម័នទី៧។ ឯអ្នកខ្លះទៀតគិត​ថា ព្រះភក្ត្រទាំងបួននោះតំណាងអោយព្រហ្មវិហារធម៌ទាំងបួនមាន មេត្តា ករុណា មុទិតា និង​ឧបេក្ខា។ ប្រាសាទ​បាយ័ន​មាន​ប្លង់​៤​ថ្នាក់ ហើយមុខព្រហ្មទាំង៤នៃកំពូលប្រាង្គតាមថ្នាក់នីមួយៗ តំណាងអោយព្រហ្មវិហាររបស់របស់វណ្ណៈ៤គឺ ព្រហ្មវិហារធម៌របស់ព្រះមហាក្សត្រ មន្ត្រី មាតាបិតា​ឬគ្រូអាចារ្យ និងអ្នកការពារជាតិ(កងទ័ព)។

            មុខព្រហ្មថ្នាក់ទី១ (ថ្នាក់ទី១ រាប់ពីលើចុះមកក្រោម) ដែលខ្ពស់ជាងគេ ធំជាងគេ កណ្ដាល​គេ គឺតំណាងអោយព្រហ្មវិហារធម៌របស់ព្រះមហាក្សត្រចំពោះអ្នកខាងក្រោម មានមន្ត្រីរាជការ ប្រជានុរាស្ត្រ និយាយរួមគឺចំពោះប្រទេសជាតិទាំងមូល។
          មុខព្រហ្មថ្នាក់ទី២ (ថ្នាក់ទី២ រាប់ពីលើចុះមកក្រោម) តំណាងអោយព្រហ្មវិហារធម៌ និង​គតិ​ធម៌៤ របស់សេនាបតី មន្ត្រីរាជការ អាមាត្យ បុរោហិត ចំពោះអ្នកក្រោមឱវាទ និងប្រជានុរាស្ត្រ។
      មុខព្រហ្មថ្នាក់ទី៣ (ថ្នាក់ទី៣ រាប់ពីលើចុះក្រោម) តំណាងអោយព្រហ្មវិហារធម៌ និងគតិ​ធម៌ទាំង៤របស់អ្នកទទួលខុសត្រូវក្នុងសង្គមដូចជា មាតាបិតា ញាតិកា គ្រូអាចារ្យ ចៅហ្វាយ នាយកើយ ចំពោះកូនចៅ ផៅសន្តាន។
       មុខព្រហ្មថ្នាក់ទី៤ (មុខព្រហ្មនៅលើខ្លោងទ្វារ និងកំពែងព័ទ្ធជុំវិញ) តំណាងអោយ​ព្រហ្ម​វិហារ​ធម៌ និងគតិធម៌របស់អ្នកយាម អ្នកការពារប្រទេស មានកងទ័ព ទាហានគ្រប់ប្រភេទ​ដែលត្រូវមាន​ធម៌ទាំង២នេះជាប់ខ្លួនជានិច្ច ទើបការបម្រើជាតិប្​រកបដោយគុណធម៌ និងសេចក្តីសុខសប្បាយ។

          ជារួមមក ព្រះភក្ត្រញញឹមនៅលើប្រាង្គទាំង៥៤នៃប្រាសាទបាយ័ន គឺតំណាងអោយយន្ត​ការ​​ដឹកនាំពីថ្នាក់លើមកដល់ថ្នាក់ក្រោម ទូទាំងអាណាខេត្តទាំងអស់ក្នុងសម័យរបស់ព្រះបាទ​ជ័យ​វរ្ម័នទី៧​នេះឯង៕          
                                                                                                                
  រៀបរៀងដោយ លីដា អំណត់


[1] . សូមអាន អាថ៌កំបាំង និងអត្ថន័យនៃប្រាសាទបាយ័ន, រស់ ណុល ។

No comments:

Post a Comment