សិលាចារឹកជ័យនន្ទ
K38
|
នៅទីនេះខ្ញុំសូមមិននិយាអោយវែងឆ្ងាយចូលជ្រៅទៅដល់របៀប ក្បួនខ្នាត វិធីតែង លក្ខណៈពិសេស
រូបារម្មណ៍ និងបញ្ហាផ្សេងៗទាក់ទងនឹងកំណាព្យខ្មែរទេ គឺគ្រាន់តែសាកល្បងនិយាយពីប្រភព ឬកំណើតដែលកាព្យខ្មែរបានកកើតឡើងតែប៉ុណ្ណោះ ពីព្រោះខ្ញុំពុំមានចំណេះដឹងឯណាគ្រប់គ្រាន់នឹងធ្វើការវិភាគអំពីរឿងរ៉ាវទាំងអស់នេះនោះទេ។
កាព្យ
(ន) (បា.សំ. កាវ្យ) របៀបពាក្យចួនមានឃ្លោងឃ្លា[1]។
កាព្យ គឺជាកម្រងពាក្យដែលមានសូររណ្ដំ ចួន ផ្ទួន ណែងណងតុបតិនប្រទាក់ន័យគ្នា។
កំណាព្យ
មកពីផ្នត់ជែក [-អ'ម/ណ-] បូកនឹងពាក្យឫស កាព្យ។ កំណាព្យ
គឺជាពាក្យកាព្យ ការតែងកាព្យ ឬការសរសេរពាក្យចួន ពីរោះរណ្ដំ។
កំណាព្យ
គឺជាកម្រងពាក្យសម្ដី ដែលមានការចាប់ចុងចួន ពីរោះរណ្តំ ណែងណង មានឃ្លា មានល្បះ និងមានកម្រិតចំនួនព្យាង្គជាកំណត់...ចេញពីទឹកចិត្តរំភើប
និងធ្វើអោយអ្នកផងរំភើបជាមួយ[2]។
អ្នកខ្លះថា
កំណាព្យខ្មែរមានប្រភពមកពីមូលដ្ឋានឆន្ទៈសំស្ក្រឹត និងបាឡី (កាព្យនៃភាសា សំស្ក្រឹត និងបាឡី)។ ការអះអាងបែបនេះក៏ជាការសមរម្យម្យ៉ាងដែរ
ព្រោះតាំងពីដើមរហូតមកដល់ពាក់កណ្ដាលខាងដើមនៃសម័យអង្គរ យើងពុំទាន់បានរកឃើញឯកសារកាព្យណាមួយដែលសរសេរជាភាសាខ្មែរទេ។ តាមរយៈសិលាចារឹក យើងបានជួបប្រទះអត្ថបទកាព្យយ៉ាងច្រើនប្រកបដោយពាក្យពេចន៍
និងសំនួនវោហារល្អអស្ចារ្យ ដែលអ្នកប្រាជ្ញបច្ចុប្បន្នទទួលស្គាល់ថា វាជាស្នាដៃឯករបស់កវីខ្មែរពិតៗ
ប៉ុន្តែអត្ថបទទាំងនោះសុទ្ធតែបានសរសេរជាភាសាសំស្រ្ដឹត។ មានសិលាចារឹកមួយដែលចារជាភាសាខ្មែរតាំងពីគ.ស.៦១១
មកម្ល៉េះ(សិលាចារឹកទួលវត្តគំនូរ) តែវាមិនមែនជាអត្ថបទកាព្យទេ វាជាអត្ថបទពាក្យរាយ
ហើយអត្ថបទពាក្យរាយនេះទៀតសោតគ្រាន់តែជាបញ្ជីឈ្មោះទាសាទាសីឬពលព្រះ និងតង្វាយផ្សេងៗដែលសរសេរនៅពីក្រោមអត្ថបទភាសាសំស្រ្កឹត។
អ្នកប្រវត្តិសាស្ត្រទើបតែបានរកឃើញអត្ថបទកាព្យដែលសរសេរជាភាសាខ្មែរដំបូងគេនៅលើសិលាចារឹកជ័យនន្ទក្នុងគ.ស.១៧០១[3]។
ហេតុផលទាំងនេះហើយដែលធ្វើអោយគេសន្និដ្ឋានថា
កំណាព្យខ្មែរមានមូលដ្ឋានចេញមកពីឆន្ទៈសំស្ក្រឹតនិងបាឡី។
ទោះជាយ៉ាងណាក៏ដោយ
ខ្ញុំជឿថា កំណាព្យខ្មែរបានកើតឡើងតាំងពីមុនពេលដែលឥទ្ធិពលវប្បធម៌ និងអក្សរសាស្ត្រសំស្ក្រឹតបាឡីចូលមកដល់ស្រុកខ្មែរទៅទៀត
ព្រោះថាកំណាព្យខ្មែរច្បាស់ជាកើតឡើងក្នុងតំណរយៈកាលនៃការងារផលិតកម្ម (ភាសា អក្សរ
ចម្រៀង របស់របរ) របស់មនុស្សខ្មែរ។ កំណាព្យជាផ្នែកមួយនៃអក្សរសិល្ប៍។
ប្រភពនៃអក្សរសិល្ប៍កើតចេញពីពលកម្ម។ ហេតុនេះ
កំណាព្យខ្មែរអាចកើតឡើងតាំងពីមនុស្សខ្មែរមានភាសា អក្សរ និងពលកម្ម។ ប្រវត្តិសាស្រ្ដបញ្ជាក់យ៉ាងច្បាស់ថា
ខ្មែរជាជនជាតិម្ចាស់ស្រុកមានកំណើតជាយូរលង់ណាស់ហើយ គឺមុនដែលព្រះបាទកៅណ្ឌិន្យនាំអរិយធម៌ឥណ្ឌាមកផ្សព្វផ្សាយម្ល៉េះ។
ដូចនេះ ខ្មែរពិតជាមានភាសា មានចម្រៀង មានកំណាព្យ មានរបាំ តាំងពីមុនឥណ្ឌាចូលមកទៅទៀត។
ប្រសិនបើគ្មានវិញ តើក្នុងទំនាក់ទំនង ឬការសំដែងមនោសញ្ចេតនាផ្សេងៗ ជនជាតិខ្មែរពេលនោះយកភាសាអ្វីមកប្រើ? ភស្ដុតាងឥតប្រកែកបានមួយទៀតគឺ
កុលសម្ពន្ធជនជាតិភាគតិចខ្លះៗដូចជា ព្នង គួយ នៅតែពុំព្រមទទួលយកអរិយធម៌ឥណ្ឌា រហូតមកដល់សព្វថ្ងៃដោយគេរក្សាបាននូវរបាំចម្រៀងផ្ទាល់របស់គេ។
ឆន្ទៈសំស្រ្ដឹតដែលបានចូលមកស្រុកខ្មែរគ្រាន់តែជាកត្ដាសម្រាប់ពិគ្រោះក្នុងការរៀបចំកែលម្អក្បួនកំណាព្យខ្មែរ
អោយបានត្រឹមត្រូវប៉ុណ្ណោះ ហើយកំណាព្យខ្មែរយើងក៏មានលក្ខណៈប្លែកស្រឡះពីកំណាព្យសំស្រ្កឹតដែរ។
ហេតុនេះ
ខ្ញុំសន្និដ្ឋានថា
កំណាព្យខ្មែរបានកើតឡើងក្នុងបរិបទវប្បធម៌នៃមនុស្សខ្មែរតាំងពីមុនសម័យនគរភ្នំទៅទៀតឯឆន្ទៈសំស្ក្រឹតដែលបានចូលមកគ្រាន់តែជាសូចនាករធ្វើអោយកំណាព្យខ្មែរកាន់តែល្អប្រសើរតែប៉ុណ្ណោះ៕
No comments:
Post a Comment